الجمعة، أبريل ١٣، ٢٠٠٧

عربيتى حبيبتى


ألفا روميو فى المطلق
بشوفها كتير لكن بحب أشوفها
بعد ما يخلص اجتماع جماعة ابدأ ونطلع أنا وأصدقائى نتمشى شويتين

ضربات قلبي بتزيد وبحس توتر وفرحة
أول ما بشوف عربيه حلوه خصوصا لوكانت ألفا روميو أو جاجورأو

BMW
بحس سعادة
أقف على أطراف أصابعي ... وزى العيال الصغيرة أشاور.. أهيه .. شايفينها.. قد إيه جميلة.ياااااه.. تحفه.. مش ممكن

ياااااااااااااااااه هو أنتي لسه كده.
هكذا قال أحدهم1
مبحبش الشاسية بتاعها.. هكذا قال أحدهم 2

طبعا فى ناس بتستنكر ده وبتفضل إنها تغض بصرها عن السيارات الجميلة من الأخر تعمل نفسها مش شايفاها عشان ميعقدوش نفسهم
نظام ... " ولا يهمنى "

" هل نستطيع تجاهل وجود الجمال فى حياتنا؟
متعة مشاهده السيارات لا تقل من وجهة نظرى عن متعة مشاهده الغروب والنيل أو تناول الشيكولاتة.. وحق الإعتراض مكفول للجميع

على فكره أنا بحبها حتى لوكان حب من غير أمل
إن شاء الله هتجيبى عربيه ألفا روميوحكايه
حد الله يكرمه قاللى كده..

طبعا ممكن أشترى واحد من دول



حاجه كده بتاع 150000 دولار..
ممكن والله لو حرمت نفسى من متع الدنيا الفارغه و الزاد والميه والهوا
هجيبها بعد حوالي 360،1425 سنة..من العمل المضني
وربنا يدينى الصحة وطوله العمر

هناك ٢٨ تعليقًا:

Reemo يقول...

يا ستى ربنا يديكى وتجيبى اللى نفسك فيه
على فكره انا كمان لما بشوف حاجه بحبها بشاور عليها وبقول لكل الناس
الواحد مش قادر يجيبها اهو على الاقل يستمتع بالنظر اليها
:))))
ربنا يحققلك كل امانيكى
تحياتى

محمد مصطفى يقول...

دعااااااااااااااااااااااء
ارحمينا
عربيات تاني
انتي لسه كده !!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كلبوزة لكن سمباتيك يقول...

باخد الناس لحم وأرميهم قصص

حلو قوي التعريف ده
---
هي عربية حلوة فعلا تعالي نحط فلوسنا على فلوس بعض و نشتريها بعد 180 سنة
و لو لقينا حد تالت حيقصر علينا المدة
الى 60 سنة
تحياتي

محمد عز الدين يقول...

اعتذر عن تأجيل حفل التوقيع إلى يوم الثلاثاء 17/4 الساعة 6 مساءً بمتحف الفن الحديث بدار الأوبرا المصرية
وده بسبب زيارة السيدة سوزان مبارك لدار الأوبرا يوم الأحد وطبعا التأجيل
عمل قومى لمساندة حركة التطور التى تقودها حرم الريس

AHMED SAMIR يقول...

ياسلام.....غالي والطلب رخيص
بكرة الصبح بصي من بلكونة بيتكم...هتلاقي حتة الفا روميو نبيتي واقفة قدام البيت وهتلاقي المفتاح مع البواب
احنا لينا بركة الا انتي يا ست دعاء
تحياتي ليكي

Mohamed Kamal Hassan يقول...

ولا يهمك يا دعاء
لو قريتى رواية رواية ساحر الصحراء هاتفهمى قد إيه سهل إنك تجيبيها

دعاء عبده يقول...

reemoo
وأعتقد اننا ممكن نفضل كده كتييير
دعواتك
ـــــــــــــــــــــــــــــ
مادو

هو انت لسه شفت حاجه
هى دى الثوابت أو
عارف حاجه كده زى المرض بعيد عنك
وبعدين فى شوية حاجات أنا معرفش أعيش من غير حبهم

الشيكولاته
العربيات
منير
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
sambateek
احنا محتاجين نزود المشتركين شويه نخليهم 13
14
بس يا خوفى تتحول ميكروباص
على فكره التعريف ده أنا مستعيراه من رواية يوميات امرأه مشعه ـ نعمات البحيرى
بس حسيت انه معبر فلم لا
أسعدنى مرورك
ـــــــــــــــــــــــــ
s.samir
بس لو مكنتش تحلف
فكرنى ابقى أعمل محضر للبواب
ـــــــــــــــــــــــــــ
mohamed kamal Hassan
مع الأسف مقريتهاش
بس هقراها واعمل اللى عليا
المدونه نورت

alrekhem يقول...

بصراحة أنا مش عارف أقول إيه... ومش عارف ليه أنا مش عارف اقول إيه... يمكن عشان المواضيع عجبتني قوي في البلوج أكتر مما أحتمل... ويمكن عشان ماقرأتش المواضيع أصلاً فمش عارف أقول عنها حاجة... ويمكن عشان صورة العربية اللي في الأول خضّتني لأني آخر مرة شفت فيها عربية كانت من وقت طويل قوي (حوالي تلاته كيلو)، ويمكن عشان مش عايز اقول حاجة أصلاً...
المهم
كفاية رخامة وندخل في الهزار أو الجد، زي ما تحبي...
أنا دخلت البلوج دا بالمصادفة البحتة، زي ما تقولي كده كنت معدِّي وسمعت صوت عربية ألفا روميوا فحوّدت عشان اشوف الموضوع إيه، فلقيتك واقفه مع اصحابك بتشاوري لهم عليها من بعيد... بصراحة عجبني شكلكم انتو التلاته: اللي هما انتي والعربية وأصحابك، بافتراض إن كل واحد من دول كيان مستقل حسبما جاء في البلوج...
باقول لك إيه، كفاية كده، أنا تعبت وماعدتش فاهم انا باكتب إيه... المهم إن البلوج حلو وعجبني، بس، سلام
الرخم

دعاء عبده يقول...

alrekhem
حلو قوى موضوع الرخامه دى مع انى مش شايفاها كده وده يمكن لأن الرخامه شىء نسبى
زى حاجات كتير فى الحياه
نورتنى

غادة الكاميليا يقول...

هههههههههههه
على كده أنا مش طماعه وبلاش أقول أنا بحب أنهى عربيه أكيد لو قلت عليها هتقوليلي ممكن أجيبها بعد بكرة
كويس جدا انك بتحبي الغروب أنا مدمنه لمنظر الغروب أنا بخلى أصحابي لو عجبنى منظر معين يصوروه ده لأنى طبعا معنديش كاميرا وكويس جدا انك من ابدأ مهو أنا سمعت عنك كلام كويس جدا جدا
بصي منعا للتطويل اتمنى اعرفك واقراكى اكتر تحياتى على مدونتك الرائعه

دعاء عبده يقول...

غاده الكاميليا
فرحنى كلامك الرااائع وده شىء يسعدنى بجد انى اعرف حد رائع زيك
مرورك حقق لى سعاده اكبر من مشاهده الفا روميو تسير فى وسط البلد

اه هتجيبيها بكره
نورتينى

إبـراهيم ... يقول...

على فكـرة دي بيسموها ( ف لغة العرب) رخااامة ،وبيدلعوها رخووومـة ، لأني فاكر طبعًا ( وابدأ بعد كده هتتضرب بالنار والمنجنيق) إني عديت ع البوست ده كان مغلق التعليقات عليه ، وكنت عاوز أقول لك عليه كلام كثييير !!!
أجيبه منين أنا ؟؟؟ دلوكتي ؟؟؟
ممممممممممممم
.
.
منين يا ابراهيم ، منين ؟؟؟
طيب ، أنا يمكن كنت عاوز أقول لك إن ليا واحدة صاحبتي عاوزة تتجوز واحد يكون عنده بي إم دبليو ، وتقول : إن شاللا لو قرد !!!
هههههههههه
.
.
مش عارف ليه برضو مش مصدقها
عمومًا تحيااااتي
والله يجازي الكفرة والمشركين :)

إبـراهيم ... يقول...

على فكـرة بما إني قريت ساحر الصحراء ، فممكن أقول لك يمكن يكون قصد محمد بيه كمال ، إن المسألة مش مسألة عربية ...
.
.
المسألة ف النفـس اللي تشتري :)

.
.
صباحك عنب

باسم شرف يقول...

كيفك
اولا انا لا افضل السيارات ولكن دعيني اخبرك بشئ وهو :

كنت وانا صغير واصحابي كمان كنا بنسني العربيات علي اسماء المشاهير دي مثلا ليلي علوي ودي اسامة عرابي ودي مادونا وكدا كتير ومكناش نعرف ماركتها الاصلية
يمكن تكون نفس العادة مستمرة الي لان بس بيكونوا شبه اصحابي مش المشاهير

دعاء عبده يقول...

إبراهيم
ازاى كده ده احنا فاتحين على طول
..
عارف مش المهم انه هو يكون عنده عربيه المهم هى اللى يكون عندها طالما هى بتحب البى ام دبليو لان المتعه فى

الأقتناء مش انى اخد لفه

بكرر طلب الإستعاره

نورتنى

دعاء عبده يقول...

باسم شرف
حلوه جدا حكايه انك تسمى العربيات على أصحابك
طب ياترى كل واحد عارف ماركته ولا ده سر
يعنى مثلا اللى متسميه عليه فولكس القديييييمه عارف نفسه ولا مخبيين عليه

مبروووك تانى على نصوصك الجمييله
أسعدنى مرورك

خواطر شاب غاضب يقول...

ربنا يزقنا ويرزقك ياستي

k H o L i O يقول...

والله يا دَو دَو لو معايا مكنتش اتأخر
لكن انتى عارفة اوعدك اول مارجع من جزر الكناريا واكون حوشت قرشين حلوين
اجيب بيهم لب وسودانى ونقعد على كوبرى قصر النيل نتفرج ع العربيات براحتنا..

دعاء عبده يقول...

شاب غاضب

ده على كده الشعب كله سيصلى من أجلى

لكن تفتكر اننا لا نملك غير الدعاء

دعواتكم جميعا

اه على فكره مدونتك جمييييله احنا محتاجين الصوت ده قوى
نورتنى

دعاء عبده يقول...

kholio
قد القول والله
أنا عارفه
لب وسودانى وكمان هنتفرج
ده ايه الكرم ده كله ياشاعر

محمد عز الدين يقول...

البوست جميل يا دعاء
سيبك من مادو
على فكرة البلوج بتاعك جميل
أهنيكي عليه
تحياتي

إبـراهيم ... يقول...

تعرفي يا دعااااء يا بنت أم دعـــاء ، عليا الطلااااائع بالثلاااااثة... لو دخلت مدونتك تااااني ، ومالاقيتش موضوع / بوست جديد ، والله لاسلط عليكي الغياااااال كلهم ، وأولهم الواد اللي كان ناسي كتاب الإنجليزي ، ولا مضيعة ده !!
.
.
فينك يا أستاااذة ؟؟؟؟

دعاء عبده يقول...

ezzo
أنا برضه كت بقول كده
" قصدى على مادو"
متشكره

البلوج حلو بتعليقك ووجودك

وبعدين يجى فين فى بلوجك

مبرووووك كمان مره
على شنطه وضبه ومفتاح

دعاء عبده يقول...

ابراهيم
الويندوز عندى بعافيه حبتين
أنا ببعت التعليقات اليومين دول من عند الجيران
والسايبرات

والأهل والخلان

.....
بس بلاش ياسعاده البيه تسلط عليه الواد اللى دلق الشاى أبو لبن على كتاب الإنجليزى

محمد مصطفى يقول...

بالتعاون مع أتيليه القاهرة تعتزم ورقة قلم إقامة ندوة أدبية أسبوعية كل أربعاء على أن يكون الأسبوع الأول من كل شهر ندوة بعنوان "ديوتو" لعرض أديبين و الثاني بعنوان "تجربة" لعرض تجربة أدبية و الثالث "قراءة و كتابة" لمناقشة عمل أدبي تحت الطبع و الرابع "مد وجذر" لمناقشة قضية أدبية كل أسبوع و من المقرر افتتاح سلسة النودات الأربعاء القادم 2 مايو حيث تقام ندوة "دويتو" للأديبين محمد صلاح العزب و وليد خيري و ذلك في تمام السابعة في قاعة الندوات بأتيليه القاهرة

MaMaDo يقول...

اولا احب ابين اعجابى بالبلوج الحلوه دى


بس هو سوال
هو العريسه الى فى الصوره دى بتمشى
يعنى بتشوفيها
مشيه كده و زى باقى العربيات
لاسف العربيات د ى بتتشاف بس فى الصور مش اكتر

دعاء عبده يقول...

mamdo
أكيد الحاجات دى حقيقى
يمكن احنا اللى مش واخدين بالنا

غير معرف يقول...

أنا بحبك أوي
وحشتيني

طم طم